SSC Ultimate Aero TT – supersamochód produkowany przez amerykańską firmę Shelby Super Cars, od 2007 r. najszybszy samochód świata.
Został zaprojektowany jako bezpośredni rywal dla Bugatti Veyrona, miał osiągać prędkość ponad 407 km/h oraz przyspieszać od 0 do 60 mil na godzinę (0-96 km/h) w czasie 2,78 s (wersja Ultimate Aero TT). SSC Aero powstał przy współpracy Jeroda Shelby'ego oraz Athana Aridasa, który przez siedem lat pracował nad jego designem. Jest to najszybszy produkowany seryjnie samochód, osiągający prędkość 412 km/h; wynik ten zmierzono 13 września 2007 w West Richland. W rezultacie, 9 października 2007 SSC Aero został uznany przez Księgę Rekordów Guinnessa za najszybszy produkowany seryjnie samochód świata.
Dostępna jest także wersja Ultimate Aero, o lepszych osiągach od bazowego Aero. Według różnych źródeł, powstać ma jedynie 25 sztuk modelu. Podstawowa wersja Aero, której produkcji zaprzestano w 2008 roku kosztowała 239 000 USD, wariant Ultimate Aero to już wydatek rzędu 620 000 USD.
Dane techniczne:
Został zaprojektowany jako bezpośredni rywal dla Bugatti Veyrona, miał osiągać prędkość ponad 407 km/h oraz przyspieszać od 0 do 60 mil na godzinę (0-96 km/h) w czasie 2,78 s (wersja Ultimate Aero TT). SSC Aero powstał przy współpracy Jeroda Shelby'ego oraz Athana Aridasa, który przez siedem lat pracował nad jego designem. Jest to najszybszy produkowany seryjnie samochód, osiągający prędkość 412 km/h; wynik ten zmierzono 13 września 2007 w West Richland. W rezultacie, 9 października 2007 SSC Aero został uznany przez Księgę Rekordów Guinnessa za najszybszy produkowany seryjnie samochód świata.
Dostępna jest także wersja Ultimate Aero, o lepszych osiągach od bazowego Aero. Według różnych źródeł, powstać ma jedynie 25 sztuk modelu. Podstawowa wersja Aero, której produkcji zaprzestano w 2008 roku kosztowała 239 000 USD, wariant Ultimate Aero to już wydatek rzędu 620 000 USD.
Dane techniczne:
- Silnik: V8 6349 cm³ OHV bi-turbo, 2 zawory na cylinder
- Stopień sprężania: 8,98:1
- Moc maksymalna: 1200 KM (882 kW) przy 6950 obr/min (2007)
- Maksymalny moment obrotowy: 1483 N•m przy 6150 obr/min
- Maksymalna prędkość obrotowa silnika: 7200 obr/min
- Opony: przód: 9,5 x 19 / tył: 13 x 20
- Hamulce: przód: 356 mm / tył: 356 mm
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,78 s
- Przejazd 1/4 mili ze startu zatrzymanego (czas / prędkość maksymalna): 9,90 s przy 232 km/h
- Przeciążenie: 1,05 g
- Prędkość maksymalna: 13 września 2007 zmierzono uznaną przez Księgę Rekordów Guinnessa średnią maksymalnych prędkości przejazdu w obie strony trasy równą 412,23 km/h oraz najwyższą prędkość przejazdu wynoszącą 414,26 km/h.